قطعات یدکی شاهین

گیربکس

گیربکس یا جعبه دنده بخشی از سیستم انتقال نیروی محرکه موتور به چرخ ها میباشد مشخصات گیربکس شاهین (5F18) Manual Transaxle مدل دنده ای (5+1 دنده عقب) هیدرولیکی با حداکثر گشتاور 180Nm ، سینکرونایز دوبل برنجی (دنده برنجی) و ظرفیت روغن 2.3 لیتر وزن خالص 43.4 کیلوگرم و نوع روغن مورد استفاده SAE 75W90 GL4

دنده های گیربکس

دنده ها یا چرخ دنده های گیربکس رابط بین محورهای انتقال نیرو (شفت ها) در داخل گیربکس هستند، که بسته به قطر چرخ دنده نیرو و قدرت متفاوتی را منتقل میکند.

پوسته کلاچ

پوسته کلاچ در بر گیرنده دیسک و صفحه کلاچ می باشد.

پوسته گلدونی گیربکس

پوسته دربرگیرنده محتویات گیربکس شامل ماهک ها،محورها (شفت ها) و چرخ دنده ها می باشد.

ماهک های گیربکس

این قطعه های کمانی شکل جهت حرکت کشویی دنده می باشد که تعویض دنده را توسط میل ماهک به گیربکس منتقل می کند.

دنده برنجی

هماهنگ کننده یا سینکرونایزر سرعت بین دو چرخ دنده به هنگام تعویض است و نیاز به کلاچ گیری مجدد را از بین می برد.

دیسک و صفحه کلاچ

در خودروهای دنده ای جهت مدیریت انتقال نیرو محرکه موتور به گیربکس از کلاچ استفاده میگردد. دیسک ها و صفحه کلاچ با توجه به ضریب اصطکاک بالا نیروی محرکه موتور را به صورت یکنواخت به گیربکس منتقل می کنند.

بلبرینگ کلاچ

وظیفه این بلبرینگ ایجاد تحمل پذیری بالا در هنگام تعویض دنده و انتقال دوران های بالای محور موتور می باشد.

شفت گیربکس

شفت گیربکس شامل یک محور ثابت و چرخ دنده های سوار بر آن می باشد، نیروی محرکه از طریق محور ورودی از سمت موتور وارد و با توجه به دنده انتخابی از طریق محور خروجی به دیفرانسیل منتقل می گردد.

سینی زیر موتور

سینی زیر موتور همانند کاپوتی در ناحیه زیرین فضای موتور و اجزاء آن عمل می کند و نقش محافظتی اجزایی مانند کابل، شلنگ یا قطعاتی که در ناحیه زیرین فضای موتور هستند را به عهده دارد.

دیلایت نور روز سپر جلو

دیلایت ها چراغ هایی جهت اعلام روشن و خارج از حالت ایستا بودن خودرو هستند. امکان خاموش کردن این چراغ ها بدون دستکاری در سیستم برقی خودرو امکان ندارد، لازم به ذکر است که این چراغ ها به محض روشن شدن چراغ های اصلی خاموش میگردند، در بسیاری از خودروها در صورت روشن بودن خودرو با کشیدن ترمز دستی نیز میتوانید این چراغ ها را خاموش کنید.

مه شکن سپر عقب

همانطور که از نام این چراغ بر می آید تا توجه به طیف رنگی زرد آن مناسب برای دیده شدن خودرو در فضای مه آلود توسط خودروهای عقب سر میباشد.

نمدی زیر درب موتور

این عایق همانطور که از اسمش مشخص است از جنس نمد فرآوری شده (پخته شده) بوده و به عنوان عایق صوتی و حرارتی در هر دو فصل گرم و سرد بسیار مفید میباشد.

سانروف سقف

دریچه متحرک از جنس شیشه خودرو در بالای سر سرنشینان جلو بوده که کمک به نورگیری و تهویه هوای داخلی خودرو می نماید.

طبق

قطعه ای عمدتا وی (V) شکل فلزی که در دو سر انتهای دارای بوشهای محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد.

سیبک طبق

سیبک طبق در قسمت انتهایی آن قرار دارد و طبق را به سگدست متصل می نماید.

میل موجگیر

میل موجگیر یا میل تعادل بخشی از سیستم تعلیق خودرو به حساب می آید و هدف آن کمک به پایداری خودرو در پیچ های شدید یا حرکات مارپیچی تند می باشد.

دیاق میل موجگیر

دیاق میل موجگیر متصل کننده میل موجگیر به بدنه خودرو می باشد.

سگدست

یکی از مهمترین قطعات در جلوبندی خودرو بوده و وظیفه نگهداری چرخ ها بر روی محور فرمان را دارد که کمک ها دیسک ترمز ها و سایر متعلقات چرخ ها به آن متصلند. سگدست از یک طرف به بدنه خودرو و از سوی دیگر به سیستم تعلیق متصل است و انتقال وزن خودرو به چرخ ها از طریق این قطعه صورت می گیرد. سگدست در چرخ های جلو و عقب با توجه به تفاوت عملکرد فرق می کنند.

قرقری جعبه فرمان

وسیله ای جهت اتصال سیبک فرمان به جعفه فرمان می باشد

سیبک فرمان

این قطعه با فراهم سازی حرکت آزاد مفصلی در دو راستای حرکتی ضمن کمک به سیستم تعلیق فرمان پذیری مناسب تری برای خودرو ایجاد می کند.

جعبه فرمان

وظیفه اصلی این قطعه تبدیل حرکت دورانی محور فرمان به حرکت خطی و انتفال آن به اهرم جابجا کننده سیبک ها و نهایتا سگدست می باشد.

رام زیر موتور

این قطعه فلزی جهت نگهداری و اتصال موتور و اجزای مرتبطه آن به شاسی خودرو بوده و با توجه به اهمیت وظیفه از مقاومت بالایی برخوردار است، جنس رام زیر موتور بسیار نزدیک به جنس شاسی خودرو می باشد و جهت جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش عایق بندی رنگی مناسبی بر روی آن صورت می گیرد.

دیسک چرخ جلو

همانطور که از نام آن مشخص است صفحه ای دایره ای شکل هم مرکز و هم دوران چرخ که بر روی چرخ یا اکسل یا ترکیبی از هر دو سوار و با کمک لنت ها باعث توقف یا ایستا نگه داشتن خودرو می شود.

دیسک چرخ عقب

همانطور که از نام آن مشخص است صفحه ای دایره ای شکل هم مرکز و هم دوران چرخ که بر روی چرخ یا اکسل یا ترکیبی از هر دو سوار و با کمک لنت ها باعث توقف یا ایستا نگه داشتن خودرو می شود.

لنت ترمز جلو

بخشی از سامانه ترمز دیسکی خودرو که از دو بخش پشت به دیسک یا نگهدارنده و بخش رو به دیسک یا اصطکاکی که جهت کاهش سرعت یا ایستایی خودرو طی تماس با صفحه دیسک انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می کند.

لنت ترمز عقب

بخشی از سامانه ترمز دیسکی خودرو که از دو بخش پشت به دیسک یا نگهدارنده و بخش رو به دیسک یا اصطکاکی که جهت کاهش سرعت یا ایستایی خودرو طی تماس با صفحه دیسک انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می کند.

لوله های ترمز

این لوله ها ناقل مایع هیدرولیک یا همان روغن ترمز جهت چسباندن لنت ها بر روی دیسک می باشند.

پمپ ترمز

وظیفه اصلی پمپ ترمز تبدیل نیروی مکانیکی حاصل از جابجایی پدال ترمز به نیروی هیدرولیکی در کنار تقویت و انتقال آن می باشد.

مخزن روغن ترمز

مخزن روغن ترمز محل ذخیره و نگهداری مایع هیدرولیک یا همان روغن ترمز است.

بوستر ترمز

بوستر ترمز تقویت کننده نیروی مکانیکی حاصل از جابجایی پدال ترمز توسط فشار خلاء حاصل از موتور می باشد.

رادیاتور آب

رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده بر مبنای آب در خودرو می باشد. وظیفه اصلی رادیاتور آب جلوگیری از افزایش گرمای موتور خودرو می باشد.

شیلنگ رادیاتور

شیلنگ های رادیاتور وظیفه انتقال چرخشی آب رادیاتور به سمت موتور و بالعکس را به عهده دارند.

ترموستات

قطعه کوچکی که مانند یک شیر خودکار عمل کرده و وظیفه آن فعالسازی سیستم خنک کننده پس از قرار گرفتن دمای موتور بالاتر محدوده عملکرد بهینه و بالعکس.

درب ترموستات

درب ترموستات به نوعی نگهدارنده ترموستات بوده و شیلنگ متصل به آن جریان آب گرم را به سمت رادیاتور هدایت می کند.

سرسیلندر

پوشش بخش فوقانی و باز بلوک سیلندر و تشکیل دهده اتاق احتراق آن می باشد. سرسیلندر محل قرارگیری شمع ها، سوپاپ ها، میل سوپاپ و مجاری مختلف به منظور تزریق سوخت و آب، خروج دود و ورود هوا است.

واشر سر سیلندر

قطعه واسط بین بلوک سیلندر و سرسیلندر می باشد. که وظیفه عایق بندی و درزگیری موتور را بر عهده دارد.

سوپاپ موتور

سوپاپ یا دریچه از اجزای سرسیلند بوده و ورود مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلند و خروج گاز و دود را کنترل می نماید.

اسبک سوپاپ

انتقال حرکت میل سوپاپ به سوپاپ توسط این قطعه صورت می گیرد.

تایپیت اسبک سوپاپ

پرکننده خلاصی یا فاصله بین میل سوپاپ و انگشتی.

میل سوپاپ

قطعه ای در خودرو جهت باز و بسته کردن سوپاپ ها بر اساس زمانبندی تعیین شده

میللنگ

وظیفه میل لینگ تبدیل حرکت خطی (رفت و برگشتی) پیستون ها به حرکت دورانی می باشد.

یاتاقان

امکان ارتباط و ایجاد حرکت بین دو قطعه متحرکت را فراهم می سازد.

بغل یاتاقان

این قطعه نیم دایره ای میزان خلاصی در میل لنگ را تنظیم می کند.

چرخ دنده سر میللنگ

این چرخ دنده، معمولاً توسط يك خار نگهدارنده سر میل لنگ نصب و روي آن كوپل مي گردد. اين چرخ، بسته به نوع اتصال با ميل بادامك، ممكن است چرخ دنده، چرخ زنجير يا چرخ تسمه باشد.

دنده سر میل سوپاپ

چرخ دنده ای در جلوی میل سوپاپ که از طریق تسمه تایم به میل لنگ مرتبط و به حرکت در می آید.

تسمه تایم

یک تسمه لاستیکی که میل لنگ را به میل سوپاپ مرتبط می کند.

پولی سر میللنگ

قطعه ای دایره ای شکل، فلزی لاستیکی که بر روی محیط آن شیارهایی جهت قرارگیری تسمه طراحی شده است.

قابهای ستون جلو داخل

قطعه ای پلاستیکی که بر روی ستون جلو بین شیشه جلو و چهارچوب درب جلو قرار می گیرد.

داشبورد

قطعه یکپارچه که می توان آن را فریم فضای روبروی راننده، سرنشین کنار راننده و کنسول دانست.

تودری

این قطعه بر روی فریم درب خودرو از داخل قرار گرفته و قطعاتی مانند دستگیره درب از داخل، پنل شیشه بالابر و اسپیکر بر روی آن سوار می شوند.

صندلی ها

صندلی ها با روکش چرم مصنوعی و سازه داخلی فولادی بوده و دارای استاندارد یورو ان کاپ 3 می باشد.

نمدی سقف

قطعه ای از جنس موکت فابریک یا الیاف مصنوعی با پوشش نانو است که به عنوان جداکننده سقفی در داخل کابین خودرو استفاده می گردد.

غربیلک فرمان

در سیستم فرمان خودرو دسته دایره ای شکلی که در اختیار راننده جهت ناوبری قرار دارد را غربیلک فرمان گویند. این غربیلک در شاهین دارای روکش جرم و مجهز به کلید های مدیا می باشد، در سری اتومات در سمت مقابل کلید های مدیا کلید های کروز کنترل را داریم.

سردنده

بالایی ترین قسمت دسته دنده که در حالت استاندار خودروهای غیر اتومات دارای گراف وضعیت قرار گیری شماره دنده ها و وضعیت مکانی آنها می باشد

درب داشبورد

این درب، محفظه قرار گرفته در قسمت جلو پای سرنشین کنار راننده را پوشش می دهد.

ایربگ ها

کیسه های هوای اضطراری در خودروی شاهین سری G، کیسه های روبروی راننده بر روی فرمان و سرنشین جلو بالای محفظه داشبورد میباشد. در سری اتومات کیسه های جانبی نیز اضافه گشته است.

چراغ سقفی

در جلو دارای دو چراغ راننده و سرنشین که با فشار لنز روشن و خاموش می شوند، سوئیچ کنترل چراغ در صورت قرار داشتن در وضعیت OFF خاموش و در صورت قرار داشتن در وضعیت DOOR در شرایطی مانند باز شدن درب ها و صندوق، قرار گرفتن دکمه استارت در وضعیت خاموش، فعال شدن خودرو یاب و غیره . تک چراغ سقفی وسط دارای سه حالت خاموش، روشن و اتومات است که در حالت اتومات مانند حالت DOOR در چراغ های جلو عمل می کند.

سپرها

لایه های محافظتی جلو و عقب خودرو هستند که در قسمت سپر عقب سنسورهای دنده عقب نیز بر روی آن قرار گرفته است.

جلو پنجره

صفحه ای مشبک از جنس پلاستیک فشرده که در حین حرکت خودرو جریان هوا را به سوی رادیاتور و فضای زیر کاپوت هدایت می کند.

آینه ها

آینه های جانبی شاهین دارای دو مدل دستی و خود جمع شونده هستند. در هر دو مدل توسط کلید تنظیم قرار گرفته بر روی رودری تنظیمات انجام می گیرد.

قاب ستون بغل گلگیر ها

قطعه ای صرفا تزئینی از جنس کائوچو که در قسمت کناری گلگیر قرار می گیرد.

زه سقف

با پر کردن فضای بالایی درب و چهارچوب مانع از رورد مایعات و گرد و غبار می گردد. این قطعه پلیمری بوده و مانند درز گیر عمل می نماید.

آرم ها

نشانهایی مانند لوگوی تولید کننده، نام خودرو، مدل و غیره که بر روی بدنه خودرور قابل مشاهده است.

دستگیره های بیرونی

دستگیره های راننده و سرنشین جلو از نوع کیلس بوده و در صورت بودن کلید هوشمند در محدوده تعیین شده با فشردن دکمه روی دستگیره درب خودرو باز میشود، این در صورتی است که دکمه استارت خودرو در حالت OFF باشد.

رینگ چرخ ها

در خودرو شاهین از رینگ های آلومینیومی 15 اینچی استفاده شده است

چراغ جلو و چراغ عقب

چراغ ها تولید کننده نور بیرونی خودرو بوده با توجه به مکان و نوع نور کاربردهای متفاوتی مانند تولید نور سفید برای دید بهتر در جلو، تولید نور های قرمز و زرد در عقب خودرو جهت نشان احتیاط و خطر.

رادیاتور کولر

این قطعه یک مبادله گر گرمایی بوده و حرارت داخل مایع رادیاتور را طی مبادله با جریان هوا پایین می آورد.

فن کولر

تامین جریان هوای لازم جهت خنک کردن آب داخل رادیاتور کولر به عهده فن کولر می باشد.

شیلنگ های کولر

شیلنگ های کولر رابط بین اجزاء مختلف سیستم تهویه مطبوع می باشند.

کمپرسور کولر

نوعی پمپ باد است که وظیفه انتقال گاز سرد در کولر را بر عهده دارد.

اواپراتور داخل اطاق

وظیفه اصلی اواپراتور کاهش گرما و حذف رطوبت داخل کابین می باشد.

بخاری کامل

بخاری خودرو فرایند انتقال گرمایش حاصل از سوخت داخل موتور را به داخل کابین منتقل می کند.

پنل روشن خاموش کولر

این پنل جهت کنترل وضعیت کولر، بخاری و سیستم تهویه خودرو می باشد.

بلوک ABS

بلوک ABS از سه بخش اصلی تشکیل شده است 1- واحد هیدرولیکی 2- واحد کنترل الکترونیکی 3- سنسور سرعت

لوله های انتقال روغن ترمز

وظیفه انتقال روغن ترمز به روتورهای ترمز در هر چرخ را به عهده دارند.

دسته سیم بلوک ABS

از آنجا که تمام قطعات خودرو باید توسط ECU کنترل و کارش تعیین گردد، از همین رو یک پل ارتباطی از آن به تمام قطعات لازم است که در اینجا وظیفه اش بر عهده دسته سیم بلوک ABS است.

دیاق سپر جلو

دیاق استخوان بندی تقویتی یا به نوعی ضربه گیر اصلی در سپر میباشد.

دیاق سپر عقب

دیاق استخوان بندی تقویتی یا به نوعی ضربه گیر اصلی در سپر میباشد.

فوم سپر جلو

فوم ضربه گیر ثانویه یا ضربه گیر نرم در سپر می باشد.

فوم سپر عقب

فوم ضربه گیر ثانویه یا ضربه گیر نرم در سپر می باشد.

دربهای جلو

این درب ها در قسمت جلوی فضای سرنشینان بوده و دسترسی به محل راننده و سرنشین جلو را مهیا یا محدود می نماید.

دربهای عقب

این درب ها در قسمت عقب فضای سرنشینان بوده و دسترسی به محل سرنشینان عقب را مهیا یا محدود می نماید.

درب صندوق

درب صندوق در قسمت انتهایی خودرو فضای مربوط به صندوق عقب را مهیا و محدود می نماید.

درب موتور

درب موتور یا کاپوت پوشش دهنده فضای باز بالای موتور و اجزاء آن می باشد.

گلگیر جلو

این بخش از بدنه خودرو وظیفه محافظت از بدنه و فضای موتور را در برابر دورپاش های چرخ های جلو مانند آب، گل، شن و خاک را دارد.

شلگیر جلو و شلگیر عقب

سلگیرها که آن ها را با نام گل پخش کن هم می شناسند وظیفه جلوگیری از نفوذ آلودگی محیطی از بیرون به داخل و ممانعت از پخش شدن سنگ و گل دلیل دوران چرخ ها به بدنه خودرو و اطراف است.

اطاق کامل

چهارچوب و فضای اصلی داخلی خودرو را اتاق کامل خودرو نامند که شامل فضای موتور در جلو، فضای مخصوص سرنشینان و راننده و در انتهای فضای مربوط به صندوق عقب. این چهارچوب بر روی شاسی ماشین سوار و مستحکم می گردد.

پمپ بنزین

وظیفه پمپ بنزین انتقال بنزین از باک به موتور خودرو می باشد.

صافی بنزین یا فیلتر بنزین

وظیفه صافی بنزین تصفیه آلاینده ها موجود در بنزین مصرفی خودرو است.

لوله های انتقال سوخت از باک به موتور

این لوله ها تعیین کننده مسیر انتقال بنزین از باک به موتور خودرو می باشند.

باک

مخزن نگهداری بنزین در خودرو.

خرطومی باک بنزین

هدایت کننده بنزین به سمت باک خودرو.

ریل سوخت

ریل سوخت یا در حقیقت کانال سوخت در فضای داخلی منیفولد هوا در سر سیلندر قرا می گیرد.

سوزن انژکتور

وظیفه این سوزن پاشیدن سوخت به صورت پودری در داخل سیلند خودرو می باشد.

دسته سیم سوخت

از آنجا که تمام قطعات خودرو باید توسط ای سی یو کنترل و کارش تعیین گردد، از همین رو یک پل ارتباطی از آن به تمام قطعات لازم است که در اینجا وظیفه اش بر عهده دسته سیم سوخت است.

ریموت کنترل

یک قطعه الکترونیکی شامل چند میکروسوئیچ جهت کنترل و ارتباط با سامانه های مختلف مانند قفل مرکزی، دزدگیر خودرو، استارت و غیره می باشد که برای ارتباط از امواج رادیویی استفاده می کند.

ای سی یو ضدسرقت

برگردان نام این قطعه واحد کنترل موتور است که وظیفه بهینه سازی کارکرد سیستم پیشرانه خودرو را دارد، سیستم ضد سرقت از حافظه این واحد کامپیوتری جهت ذخیره و بازیابی کد های ارسالی و دربافتی از ریموت خودرو را دارد.

ایموبلایزر سیستم ضدسرقت

وظیفه این واحد جلوگیری از روشن شدن خودرو در صورت عدم تطابق و همخوانی کد های ارائه شده از سوی ریموت یا سوئیچ با کدهای ترجمه شده در واحد کنترل موتور می باشد.

قفل مرکزی

وضعیت قفل درب های خودرو توسط میکروسوئیچ ریموت یا قفل درب راننده را کنترل می کند.

قفل درب ها

بدنه خودرو علاوه بر نقش آیرودینامیکی که برای خودرو ایفا می کنند، نقش مرزبندی میان فضای داخل و بیرون خودرو را نیز دارند و این مرزبندی توسط قفل درها محافظت می شود.

دستگیره داخلی

برای دسترسی به داخل کابین خودرو از بیرون نیاز به دستگیره بیرونی و از داخل به بیرون نیاز به دستگیره داخلی است.

دستگیره بیرونی

دستگیره های شاهین از نوع پوش اوت بوده و مجهز به دکمه آسان بازشو می باشد.