گیربکس یا جعبه دنده بخشی از سیستم انتقال نیروی محرکه موتور به چرخ ها میباشد
مشخصات گیربکس شاهین (5F18) Manual Transaxle
مدل دنده ای (5+1 دنده عقب) هیدرولیکی با حداکثر گشتاور 180Nm ، سینکرونایز دوبل برنجی (دنده برنجی) و ظرفیت روغن 2.3 لیتر
وزن خالص 43.4 کیلوگرم و نوع روغن مورد استفاده SAE 75W90 GL4
دنده ها یا چرخ دنده های گیربکس رابط بین محورهای انتقال نیرو (شفت ها) در داخل گیربکس هستند، که بسته به قطر چرخ دنده نیرو و قدرت متفاوتی را منتقل میکند.
پوسته کلاچ در بر گیرنده دیسک و صفحه کلاچ می باشد.
پوسته دربرگیرنده محتویات گیربکس شامل ماهک ها،محورها (شفت ها) و چرخ دنده ها می باشد.
این قطعه های کمانی شکل جهت حرکت کشویی دنده می باشد که تعویض دنده را توسط میل ماهک به گیربکس منتقل می کند.
هماهنگ کننده یا سینکرونایزر سرعت بین دو چرخ دنده به هنگام تعویض است و نیاز به کلاچ گیری مجدد را از بین می برد.
در خودروهای دنده ای جهت مدیریت انتقال نیرو محرکه موتور به گیربکس از کلاچ استفاده میگردد. دیسک ها و صفحه کلاچ با توجه به ضریب اصطکاک بالا نیروی محرکه موتور را به صورت یکنواخت به گیربکس منتقل می کنند.
وظیفه این بلبرینگ ایجاد تحمل پذیری بالا در هنگام تعویض دنده و انتقال دوران های بالای محور موتور می باشد.
شفت گیربکس شامل یک محور ثابت و چرخ دنده های سوار بر آن می باشد، نیروی محرکه از طریق محور ورودی از سمت موتور وارد و با توجه به دنده انتخابی از طریق محور خروجی به دیفرانسیل منتقل می گردد.
سینی زیر موتور همانند کاپوتی در ناحیه زیرین فضای موتور و اجزاء آن عمل می کند و نقش محافظتی اجزایی مانند کابل، شلنگ یا قطعاتی که در ناحیه زیرین فضای موتور هستند را به عهده دارد.
دیلایت ها چراغ هایی جهت اعلام روشن و خارج از حالت ایستا بودن خودرو هستند. امکان خاموش کردن این چراغ ها بدون دستکاری در سیستم برقی خودرو امکان ندارد، لازم به ذکر است که این چراغ ها به محض روشن شدن چراغ های اصلی خاموش میگردند، در بسیاری از خودروها در صورت روشن بودن خودرو با کشیدن ترمز دستی نیز میتوانید این چراغ ها را خاموش کنید.
همانطور که از نام این چراغ بر می آید تا توجه به طیف رنگی زرد آن مناسب برای دیده شدن خودرو در فضای مه آلود توسط خودروهای عقب سر میباشد.
این عایق همانطور که از اسمش مشخص است از جنس نمد فرآوری شده (پخته شده) بوده و به عنوان عایق صوتی و حرارتی در هر دو فصل گرم و سرد بسیار مفید میباشد.
دریچه متحرک از جنس شیشه خودرو در بالای سر سرنشینان جلو بوده که کمک به نورگیری و تهویه هوای داخلی خودرو می نماید.
قطعه ای عمدتا وی (V) شکل فلزی که در دو سر انتهای دارای بوشهای محوری است که از یک سو به قطعات متحرک سیستم تعلیق و از سمت دیگر به شاسی خودرو متصل می گردد و نقش اتصال شاسی به قطعات سیستم تعلیق را بر عهده دارد.
سیبک طبق در قسمت انتهایی آن قرار دارد و طبق را به سگدست متصل می نماید.
میل موجگیر یا میل تعادل بخشی از سیستم تعلیق خودرو به حساب می آید و هدف آن کمک به پایداری خودرو در پیچ های شدید یا حرکات مارپیچی تند می باشد.
دیاق میل موجگیر متصل کننده میل موجگیر به بدنه خودرو می باشد.
یکی از مهمترین قطعات در جلوبندی خودرو بوده و وظیفه نگهداری چرخ ها بر روی محور فرمان را دارد که کمک ها دیسک ترمز ها و سایر متعلقات چرخ ها به آن متصلند. سگدست از یک طرف به بدنه خودرو و از سوی دیگر به سیستم تعلیق متصل است و انتقال وزن خودرو به چرخ ها از طریق این قطعه صورت می گیرد. سگدست در چرخ های جلو و عقب با توجه به تفاوت عملکرد فرق می کنند.
وسیله ای جهت اتصال سیبک فرمان به جعفه فرمان می باشد
این قطعه با فراهم سازی حرکت آزاد مفصلی در دو راستای حرکتی ضمن کمک به سیستم تعلیق فرمان پذیری مناسب تری برای خودرو ایجاد می کند.
وظیفه اصلی این قطعه تبدیل حرکت دورانی محور فرمان به حرکت خطی و انتفال آن به اهرم جابجا کننده سیبک ها و نهایتا سگدست می باشد.
این قطعه فلزی جهت نگهداری و اتصال موتور و اجزای مرتبطه آن به شاسی خودرو بوده و با توجه به اهمیت وظیفه از مقاومت بالایی برخوردار است، جنس رام زیر موتور بسیار نزدیک به جنس شاسی خودرو می باشد و جهت جلوگیری از پوسیدگی و فرسایش عایق بندی رنگی مناسبی بر روی آن صورت می گیرد.
همانطور که از نام آن مشخص است صفحه ای دایره ای شکل هم مرکز و هم دوران چرخ که بر روی چرخ یا اکسل یا ترکیبی از هر دو سوار و با کمک لنت ها باعث توقف یا ایستا نگه داشتن خودرو می شود.
همانطور که از نام آن مشخص است صفحه ای دایره ای شکل هم مرکز و هم دوران چرخ که بر روی چرخ یا اکسل یا ترکیبی از هر دو سوار و با کمک لنت ها باعث توقف یا ایستا نگه داشتن خودرو می شود.
بخشی از سامانه ترمز دیسکی خودرو که از دو بخش پشت به دیسک یا نگهدارنده و بخش رو به دیسک یا اصطکاکی که جهت کاهش سرعت یا ایستایی خودرو طی تماس با صفحه دیسک انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می کند.
بخشی از سامانه ترمز دیسکی خودرو که از دو بخش پشت به دیسک یا نگهدارنده و بخش رو به دیسک یا اصطکاکی که جهت کاهش سرعت یا ایستایی خودرو طی تماس با صفحه دیسک انرژی جنبشی خودرو را به انرژی گرمایی تبدیل می کند.
این لوله ها ناقل مایع هیدرولیک یا همان روغن ترمز جهت چسباندن لنت ها بر روی دیسک می باشند.
وظیفه اصلی پمپ ترمز تبدیل نیروی مکانیکی حاصل از جابجایی پدال ترمز به نیروی هیدرولیکی در کنار تقویت و انتقال آن می باشد.
مخزن روغن ترمز محل ذخیره و نگهداری مایع هیدرولیک یا همان روغن ترمز است.
بوستر ترمز تقویت کننده نیروی مکانیکی حاصل از جابجایی پدال ترمز توسط فشار خلاء حاصل از موتور می باشد.
رادیاتور بخشی از سیستم خنک کننده بر مبنای آب در خودرو می باشد. وظیفه اصلی رادیاتور آب جلوگیری از افزایش گرمای موتور خودرو می باشد.
شیلنگ های رادیاتور وظیفه انتقال چرخشی آب رادیاتور به سمت موتور و بالعکس را به عهده دارند.
قطعه کوچکی که مانند یک شیر خودکار عمل کرده و وظیفه آن فعالسازی سیستم خنک کننده پس از قرار گرفتن دمای موتور بالاتر محدوده عملکرد بهینه و بالعکس.
درب ترموستات به نوعی نگهدارنده ترموستات بوده و شیلنگ متصل به آن جریان آب گرم را به سمت رادیاتور هدایت می کند.
پوشش بخش فوقانی و باز بلوک سیلندر و تشکیل دهده اتاق احتراق آن می باشد. سرسیلندر محل قرارگیری شمع ها، سوپاپ ها، میل سوپاپ و مجاری مختلف به منظور تزریق سوخت و آب، خروج دود و ورود هوا است.
قطعه واسط بین بلوک سیلندر و سرسیلندر می باشد. که وظیفه عایق بندی و درزگیری موتور را بر عهده دارد.
سوپاپ یا دریچه از اجزای سرسیلند بوده و ورود مخلوط سوخت و هوا به داخل سیلند و خروج گاز و دود را کنترل می نماید.
انتقال حرکت میل سوپاپ به سوپاپ توسط این قطعه صورت می گیرد.
پرکننده خلاصی یا فاصله بین میل سوپاپ و انگشتی.
قطعه ای در خودرو جهت باز و بسته کردن سوپاپ ها بر اساس زمانبندی تعیین شده
وظیفه میل لینگ تبدیل حرکت خطی (رفت و برگشتی) پیستون ها به حرکت دورانی می باشد.
امکان ارتباط و ایجاد حرکت بین دو قطعه متحرکت را فراهم می سازد.
این قطعه نیم دایره ای میزان خلاصی در میل لنگ را تنظیم می کند.
این چرخ دنده، معمولاً توسط يك خار نگهدارنده سر میل لنگ نصب و روي آن كوپل مي گردد. اين چرخ، بسته به نوع اتصال با ميل بادامك، ممكن است چرخ دنده، چرخ زنجير يا چرخ تسمه باشد.
چرخ دنده ای در جلوی میل سوپاپ که از طریق تسمه تایم به میل لنگ مرتبط و به حرکت در می آید.
یک تسمه لاستیکی که میل لنگ را به میل سوپاپ مرتبط می کند.
قطعه ای دایره ای شکل، فلزی لاستیکی که بر روی محیط آن شیارهایی جهت قرارگیری تسمه طراحی شده است.
قطعه ای پلاستیکی که بر روی ستون جلو بین شیشه جلو و چهارچوب درب جلو قرار می گیرد.
قطعه یکپارچه که می توان آن را فریم فضای روبروی راننده، سرنشین کنار راننده و کنسول دانست.
این قطعه بر روی فریم درب خودرو از داخل قرار گرفته و قطعاتی مانند دستگیره درب از داخل، پنل شیشه بالابر و اسپیکر بر روی آن سوار می شوند.
صندلی ها با روکش چرم مصنوعی و سازه داخلی فولادی بوده و دارای استاندارد یورو ان کاپ 3 می باشد.
قطعه ای از جنس موکت فابریک یا الیاف مصنوعی با پوشش نانو است که به عنوان جداکننده سقفی در داخل کابین خودرو استفاده می گردد.
در سیستم فرمان خودرو دسته دایره ای شکلی که در اختیار راننده جهت ناوبری قرار دارد را غربیلک فرمان گویند. این غربیلک در شاهین دارای روکش جرم و مجهز به کلید های مدیا می باشد، در سری اتومات در سمت مقابل کلید های مدیا کلید های کروز کنترل را داریم.
بالایی ترین قسمت دسته دنده که در حالت استاندار خودروهای غیر اتومات دارای گراف وضعیت قرار گیری شماره دنده ها و وضعیت مکانی آنها می باشد
این درب، محفظه قرار گرفته در قسمت جلو پای سرنشین کنار راننده را پوشش می دهد.
کیسه های هوای اضطراری در خودروی شاهین سری G، کیسه های روبروی راننده بر روی فرمان و سرنشین جلو بالای محفظه داشبورد میباشد. در سری اتومات کیسه های جانبی نیز اضافه گشته است.
در جلو دارای دو چراغ راننده و سرنشین که با فشار لنز روشن و خاموش می شوند، سوئیچ کنترل چراغ در صورت قرار داشتن در وضعیت OFF خاموش و در صورت قرار داشتن در وضعیت DOOR در شرایطی مانند باز شدن درب ها و صندوق، قرار گرفتن دکمه استارت در وضعیت خاموش، فعال شدن خودرو یاب و غیره . تک چراغ سقفی وسط دارای سه حالت خاموش، روشن و اتومات است که در حالت اتومات مانند حالت DOOR در چراغ های جلو عمل می کند.
لایه های محافظتی جلو و عقب خودرو هستند که در قسمت سپر عقب سنسورهای دنده عقب نیز بر روی آن قرار گرفته است.
صفحه ای مشبک از جنس پلاستیک فشرده که در حین حرکت خودرو جریان هوا را به سوی رادیاتور و فضای زیر کاپوت هدایت می کند.
آینه های جانبی شاهین دارای دو مدل دستی و خود جمع شونده هستند. در هر دو مدل توسط کلید تنظیم قرار گرفته بر روی رودری تنظیمات انجام می گیرد.
قطعه ای صرفا تزئینی از جنس کائوچو که در قسمت کناری گلگیر قرار می گیرد.
با پر کردن فضای بالایی درب و چهارچوب مانع از رورد مایعات و گرد و غبار می گردد. این قطعه پلیمری بوده و مانند درز گیر عمل می نماید.
نشانهایی مانند لوگوی تولید کننده، نام خودرو، مدل و غیره که بر روی بدنه خودرور قابل مشاهده است.
دستگیره های راننده و سرنشین جلو از نوع کیلس بوده و در صورت بودن کلید هوشمند در محدوده تعیین شده با فشردن دکمه روی دستگیره درب خودرو باز میشود، این در صورتی است که دکمه استارت خودرو در حالت OFF باشد.
در خودرو شاهین از رینگ های آلومینیومی 15 اینچی استفاده شده است
چراغ ها تولید کننده نور بیرونی خودرو بوده با توجه به مکان و نوع نور کاربردهای متفاوتی مانند تولید نور سفید برای دید بهتر در جلو، تولید نور های قرمز و زرد در عقب خودرو جهت نشان احتیاط و خطر.
این قطعه یک مبادله گر گرمایی بوده و حرارت داخل مایع رادیاتور را طی مبادله با جریان هوا پایین می آورد.
تامین جریان هوای لازم جهت خنک کردن آب داخل رادیاتور کولر به عهده فن کولر می باشد.
شیلنگ های کولر رابط بین اجزاء مختلف سیستم تهویه مطبوع می باشند.
نوعی پمپ باد است که وظیفه انتقال گاز سرد در کولر را بر عهده دارد.
وظیفه اصلی اواپراتور کاهش گرما و حذف رطوبت داخل کابین می باشد.
بخاری خودرو فرایند انتقال گرمایش حاصل از سوخت داخل موتور را به داخل کابین منتقل می کند.
این پنل جهت کنترل وضعیت کولر، بخاری و سیستم تهویه خودرو می باشد.
بلوک ABS از سه بخش اصلی تشکیل شده است 1- واحد هیدرولیکی 2- واحد کنترل الکترونیکی 3- سنسور سرعت
وظیفه انتقال روغن ترمز به روتورهای ترمز در هر چرخ را به عهده دارند.
از آنجا که تمام قطعات خودرو باید توسط ECU کنترل و کارش تعیین گردد، از همین رو یک پل ارتباطی از آن به تمام قطعات لازم است که در اینجا وظیفه اش بر عهده دسته سیم بلوک ABS است.
دیاق استخوان بندی تقویتی یا به نوعی ضربه گیر اصلی در سپر میباشد.
دیاق استخوان بندی تقویتی یا به نوعی ضربه گیر اصلی در سپر میباشد.
فوم ضربه گیر ثانویه یا ضربه گیر نرم در سپر می باشد.
فوم ضربه گیر ثانویه یا ضربه گیر نرم در سپر می باشد.
این درب ها در قسمت جلوی فضای سرنشینان بوده و دسترسی به محل راننده و سرنشین جلو را مهیا یا محدود می نماید.
این درب ها در قسمت عقب فضای سرنشینان بوده و دسترسی به محل سرنشینان عقب را مهیا یا محدود می نماید.
درب صندوق در قسمت انتهایی خودرو فضای مربوط به صندوق عقب را مهیا و محدود می نماید.
درب موتور یا کاپوت پوشش دهنده فضای باز بالای موتور و اجزاء آن می باشد.
این بخش از بدنه خودرو وظیفه محافظت از بدنه و فضای موتور را در برابر دورپاش های چرخ های جلو مانند آب، گل، شن و خاک را دارد.
سلگیرها که آن ها را با نام گل پخش کن هم می شناسند وظیفه جلوگیری از نفوذ آلودگی محیطی از بیرون به داخل و ممانعت از پخش شدن سنگ و گل دلیل دوران چرخ ها به بدنه خودرو و اطراف است.
چهارچوب و فضای اصلی داخلی خودرو را اتاق کامل خودرو نامند که شامل فضای موتور در جلو، فضای مخصوص سرنشینان و راننده و در انتهای فضای مربوط به صندوق عقب. این چهارچوب بر روی شاسی ماشین سوار و مستحکم می گردد.
وظیفه پمپ بنزین انتقال بنزین از باک به موتور خودرو می باشد.
وظیفه صافی بنزین تصفیه آلاینده ها موجود در بنزین مصرفی خودرو است.
این لوله ها تعیین کننده مسیر انتقال بنزین از باک به موتور خودرو می باشند.
مخزن نگهداری بنزین در خودرو.
هدایت کننده بنزین به سمت باک خودرو.
ریل سوخت یا در حقیقت کانال سوخت در فضای داخلی منیفولد هوا در سر سیلندر قرا می گیرد.
وظیفه این سوزن پاشیدن سوخت به صورت پودری در داخل سیلند خودرو می باشد.
از آنجا که تمام قطعات خودرو باید توسط ای سی یو کنترل و کارش تعیین گردد، از همین رو یک پل ارتباطی از آن به تمام قطعات لازم است که در اینجا وظیفه اش بر عهده دسته سیم سوخت است.
یک قطعه الکترونیکی شامل چند میکروسوئیچ جهت کنترل و ارتباط با سامانه های مختلف مانند قفل مرکزی، دزدگیر خودرو، استارت و غیره می باشد که برای ارتباط از امواج رادیویی استفاده می کند.
برگردان نام این قطعه واحد کنترل موتور است که وظیفه بهینه سازی کارکرد سیستم پیشرانه خودرو را دارد، سیستم ضد سرقت از حافظه این واحد کامپیوتری جهت ذخیره و بازیابی کد های ارسالی و دربافتی از ریموت خودرو را دارد.
وظیفه این واحد جلوگیری از روشن شدن خودرو در صورت عدم تطابق و همخوانی کد های ارائه شده از سوی ریموت یا سوئیچ با کدهای ترجمه شده در واحد کنترل موتور می باشد.
وضعیت قفل درب های خودرو توسط میکروسوئیچ ریموت یا قفل درب راننده را کنترل می کند.
بدنه خودرو علاوه بر نقش آیرودینامیکی که برای خودرو ایفا می کنند، نقش مرزبندی میان فضای داخل و بیرون خودرو را نیز دارند و این مرزبندی توسط قفل درها محافظت می شود.
برای دسترسی به داخل کابین خودرو از بیرون نیاز به دستگیره بیرونی و از داخل به بیرون نیاز به دستگیره داخلی است.
دستگیره های شاهین از نوع پوش اوت بوده و مجهز به دکمه آسان بازشو می باشد.